Kastrasjon

Kastrasjon av hunn- og hannkatt

Forbedret kattehelse

Det å kastrere katt er i dag blitt et viktig forebyggende tiltak for god kattehelse.

Katter kan bli kjønnsmodne allerede i 3-4 måneders alder, og en hunnkatt går drektig i omtrent 63 dager. Hun kan derfor rekke å få mange kattunger på kort tid. Det har nå blitt en overpopulasjon av forvillede katter i Norge, og dette fører til at mange hjemløse katter streifer rundt etter mat og ly. De er veldig utsatt for skade og sykdom uten å få hjelp.

Kastrasjon av tamme hunnkatter gjøres for å hindre uønskede kull, med fare for at disse kattene kan bli født ute og forville seg. Kastrasjon av tamme hannkatt er særlig viktig for å hindre at disse kan pare seg med ukastrerte forvillede hunnkatter. Som eier av hannkatt bærer man ikke konsekvensene av uønskede kull og det er særlig viktig å kastrere katten sin. Kastrerte hannkatter streifer mindre hjemmefra og har mindre dominant oppførsel som igjen fører til mindre slåssing i kattetette miljøer.

Kastrasjon av hunnkatt

Ved operasjon av hunnkatt gjør vi en generell helsesjekk og katten bedøves. Deretter klargjøres den til operasjon; vi gir smertestillende, operasjonsstedet barberes og vaskes før det gis lokalbedøvelse, katten legges på varmematte. Når katten er klar til operasjon, induseres narkose. Under operasjon legger man et snitt i huden under magen, og går videre inn til underhudsfettet og til slutt gjennom bukmuskulaturen. Her fjernes begge eggstokkene og livmor før vi syr muskulaturen og huden sammen igjen med tråd som ikke behøver å fjernes.

Kastrasjon av hannkatt

Ved operasjon av hannkatt gjør vi en generell helsesjekk og katten bedøves. Deretter klargjøres den til operasjon; kastrasjon av hannkatt er et mindre inngrep enn for hunnkatt, men forberedelse er de samme. Under operasjonen fjernes begge testikler, det er ikke behov for å sy noe hos hannkatt.

Nyttig informasjon om kastrasjon

Vi kastrerer både hunnkatter og hannkatter rundt 5-6 måneders alder, og anbefaler at kattene er omtrent 2,5 kilo ved kastrasjon. Kattene sendes hjem med infoskjema, smertestillende og krage/body som bør brukes hvis det kan være risiko for at katten slikker på operasjonssåret.

Skal du kastrere din katt?

Hustadvika Dyreklinikk kan hjelpe. Ta kontakt med oss for mer informasjon.