Vaksinasjon

Vi utfører vaksinasjon, helsekontroll og kloklipp av ditt kjæledyr

Vaksinasjon av hund og katt

Vaksiner er et legemiddel som skal forberede immunforsvaret til både folk og dyr, mot infeksjoner og virus. Vaksiner kan hindre klinisk sykdom, minimere smittespredning og derav hindre infeksjoner. Det finnes flere vaksiner man kan gi til hund og katt.

Vaksinasjon av hund

Kjernevaksinasjon for hund inkluderer valpesyke (CDV), smittsom leverbetennelse (HCC), parvovirus og kennelhoste (parainfluensavirus). Valpesyke og kennelhoste er sykdommer som går på luftveiene, mens parvovirus kan føre til alvorlig diare.

Ved reise til utlandet må man som oftest vaksinere hunder og katter mot rabiesvirus. Hunder kan også gis leptospirosevaksine som forebyggende mot bakterien leptospirose. Ved utenlandsreise er det viktig å forberede seg i god tid slik at man har tid til å ta alle påkrevde og anbefalte vaksiner.

Vaksinasjon av katt

Kjernevaksine for katt inkluderer kattepest (parvovirus), herpes (rhinotrakeittvirus) og calicivirus. Kattepest er lik som hundens parvovirus og gir kraftig diare og kan gi alvorlig sykdom. Herpes og calicivirus er det vi kaller katteinfluensa, og gir som regel sykdom i øvre luftveier.

Det finnes andre vaksiner for katt, som kan være særlig aktuell for de med større kattehold /oppdrett, feks klamydia (som gir luftveissymptomer) og FeLV (Felin Leukemivirus) som angriper kattens blodceller og immunceller.

Ved utenlandsreise må man også vaksinere katter mot rabies.

Komplett helsekontroll

Ved alle vaksinetimer utføres en helseundersøkelse. En helseundersøkelse innebærer sjekk av munnhule (tenner og tannkjøtt) og ører. Vi ser også over huden, lytter på hjertet og lunger og kjenner på bevegelsesapparatet. Det som er viktig med en helsekontroll er å utelukke sykdom eller plager hunden eller katten kan ha før man gir medisiner, som f. eks vaksine eller andre reseptbelagte legemidler.

Kloklipp

Ikke alle synes det er like lett å klippe klør hjemme ved behov. Vi hjelper gjerne med å klippe dem, både om det bare trengs en ekstra hånd for å holde eller om det trengs bedøvelse.

Ønsker du å vaksinere din hund eller katt?

Ta kontakt med oss for mer informasjon og timebestilling.